Weeronline

Gasverbruik door kou met bijna een derde gestegen

14 december 2022, 12:40

Energie
Thermostaat op 19 graden om gas te besparen. Foto: ANP / RAMON VAN FLYMEN
Thermostaat op 19 graden om gas te besparen. Foto: ANP / RAMON VAN FLYMEN

Door de kou van deze week is het gasverbruik volgens Gasunie in korte tijd bijna met een derde gestegen. Doordat huishoudens en bedrijven meer stoken wordt er zoveel verbruikt dat de gasvoorraden moeten worden aangesproken.

"Het gasverbruik ligt sinds begin december 30 procent hoger", zegt een woordvoerster van het staatsgasbedrijf in het AD. Zeker met de vorst van de afgelopen dagen werd veel verbruikt: maandag en dinsdag was dat 200 miljoen kubieke meter gas. Naar schatting verbruikt Nederland door de kou in een week tijd 1,5 miljard kubieke meter gas.

Sinds oktober is de vulgraad van de gasopslagen, die voor ruim 93 procent gevuld waren, al met ruim 10 graden gedaald. Mits de winter niet te extreem wordt kunnen we dat prima aan, aldus het bedrijf. Om gastekorten te voorkomen wil Gasunie de opslagcapaciteit van vloeibaar gas lng snel verder vergroten.

Lees ook: Dit bespaar je door je verwarming één graad lager te zetten.

Nederlands zetten thermostaat behoorlijk laag

Eneco merkt dat Nederlanders de thermostaat ondanks het hoge verbruik zo laag mogelijk zetten. "Hoewel door de kou beduidend meer gas wordt verbruikt, blijft het verbruik lager liggen dan eerder bij dergelijk koud weer", laat een woordvoerder van de energieleverancier aan de krant weten.

Milieu Centraal meldt dat een gemiddeld huishouden in deze koude dagen circa 7 kubieke meter gas verbruikt als de thermostaat heel de dag op 19 graden staat. Gaat de thermostaat overdag omlaag naar 15 graden dan scheelt dat volgens de voorlichtingsorganisatie 2 kubieke meter gas per dag en daarmee ruim twee tientjes per week.

Hoe lang het nog koud winterweer blijft lees je in ons uitgebreide weerbericht.

ANP

Door ANP