Zondag wordt alweer de dertiende race van dit F1-seizoen gereden. Deze keer vindt deze plaats op het ‘Mickey-Mouse circuit’, oftewel de Hungaroring in Boedapest. Het is snikheet in Hongarije, maar onweersbuien dreigen rondom de hoofdstad. Houden de teams en toeschouwers het droog?
Met de dertiende race is het Formule-1 seizoen officieel over de helft, want in totaal vinden er 24 races plaats. Tot nu toe heeft Max Verstappen de meeste punten weten te verzamelen, en ook deze race staat hij er goed voor: tijdens de vrije trainingen reed hij twee keer naar een tweede plaats. Maar de strijd is nog niet gestreden, dus belooft het een spannende race te worden.
Mogelijk stevige buien tijdens kwalificatie
Het ‘Monaco zonder muren’, zoals de Hungaroring ook wel wordt genoemd, is een smal circuit dat bestaat uit veel bochten en korte rechten stukken. Weersomstandigheden hebben grote invloed voor races op zo’n bochtig circuit. De eerste twee vrije trainingen verliepen droog, maar tijdens de kwalificatie zou er nog wel eens een stevige bui kunnen vallen. Het is wel flink heet met temperaturen van 27 tot 30 graden, dus tijdens droge periodes droogt het asfalt snel op. Kortom: snel veranderende omstandigheden, wat een interessante kwalificatie kan opleveren.
Race hoogstwaarschijnlijk droog, wel flink heet
De buien trekken ook in de nacht naar zondag nog over de stad, maar zondag overdag lijkt droog te gaan verlopen. Wel loopt de temperatuur flink op: maxima liggen rond zo’n 30 graden. Ben jij toeschouwer bij de race, houd er dan rekening mee dat het erg warm is op de tribunes en drink voldoende water. Smeer je ook goed in, want met UV-index 7 verbrand je al binnen 10 tot 20 minuten!
Ook voor de coureurs is het in deze hitte flink afzien. Niet alleen dat, maar de tropische temperaturen zorgen ook nog eens voor ontzettend heet asfalt. Tijdens de eerste vrije training liep de asfalttemperatuur namelijk al op tot richting de 60 graden. De hoge temperatuur heeft een belangrijke invloed op de bandenkeuze van de teams en zou prestaties van sommige auto’s significant kunnen beïnvloeden.
Lees meer over de Formule 1 bij onze partners van Racingnews365.nl en Motorsport.com.