weeronline

Dit doet kou met de laadsnelheid van een elektrische auto

29 november 2024, 16:33

Weer en verkeer
Foto: Cynthia van Leusden

Je hebt het wellicht zelf weleens gemerkt of ervan gehoord. Als het heel koud is dan laadt de elektrische auto minder snel op en kan je er ook minder ver mee rijden. Waarom kan een accu minder goed tegen kou?

Het rijbereik van de meeste elektrische auto’s ligt tegenwoordig nog lager dan het bereik van de auto’s die op brandstof rijden. Daarom valt het ook eerder op dat je bij koud weer minder ver kan rijden. Dit komt natuurlijk ook deels doordat je vermogen nodig hebt om de auto van binnen op te warmen, want een elektrische auto profiteert immers niet van de warmte van de verbrandingsmotor. Een accu van een elektrische auto presteert het best bij een temperatuur tussen de 20 en 25 graden. Bij alles daarboven of daaronder nemen de prestaties af. Bij kou heb je het meeste verlies van vermogen.

Een accu van binnen

Om te weten waarom een accu minder goed presteert bij kou leggen we eerst uit hoe een accu werkt. Zie een accu als een bak met vloeistof, met daarin een aantal platen en aan de ene kant een pluspool en aan de andere kant een minpool. De vloeistof is vaak zwavelzuur verdunt met water. Om stroom te leveren treedt er een scheikundig proces in werking waar elektroden van ionen worden gescheiden. De elektroden leveren hierbij de stroom.

Bij een lagere temperatuur gaat dit scheikundig proces trager en splitsen ionen en elektroden moeilijker van elkaar. Daardoor neemt de totale stroom af en daarmee dus ook het vermogen. Tegelijkertijd neemt de weerstand in de accu ook toe door de kou. De vloeistof in de accu wordt dikker of stroperiger. Op een gegeven moment is de weerstand zo groot dat het proces niet meer kan worden voltooid. Daardoor kan een accu bij ongeveer -40 graden nauwelijks nog energie leveren.

Foto: Jannes Wiersema
Foto: Jannes Wiersema

Geconditioneerde accu

Tegenwoordig zijn veel elektrische auto’s echter voorzien van een geconditioneerd accupakket: de accu kan gekoeld of verwarmd worden. Dit kost natuurlijk ook energie, maar onderaan de streep is er een positief effect op het aantal kilometers dat je nog kan rijden. De meeste nieuwe elektrische auto's kunnen tegenwoordig vaak vooraf worden verwarmd via een app of door een tijd in te stellen. Doe dit zeker wanneer de auto aan de laadpaal hangt, dan gaat het niet ten koste van je te rijden kilometers.

Lees ook: Deze invloed heeft het weer op het bereik van een elektrische auto

Verwarmen van de auto

De nieuwste elektrische auto’s hebben ook vaak een warmtepomp. Daarmee wordt naast de accu ook de binnenruimte van de auto verwarmd. Het verwarmen van de auto op deze manier kost veel minder stroom dan een standaard elektrische kachel. Daar bovenop heb je ook vaak nog de optie om alleen de bestuurdersplek te verwarmen als je alleen rijdt. Of je zet alleen de stoelverwarming aan. Op die manier rijd je in de winter lekker warm zonder teveel vermogen in te leveren.

Sebastiaan Aarts

Sebastiaan Aarts

Meteoroloog

Weernieuws-onderwerpen

Kies een onderwerp om meer te weten te komen over het weer…

Nieuwsoverzicht

Weeronline nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de leukste nieuwtjes en weetjes over het weer

Gratis inschrijven