Het is 3 graden, de wegen zijn droog en toch rijdt er een strooiwagen voor je. Zonde van het zout en de moeite zou je denken, maar toch is het besluit tot het zout strooien op wegen dan vaak de juiste beslissing.
In de meeste gevallen wordt zout gestrooid op wegen om gladheid te voorkomen, niet om het te bestrijden. Er zijn twee gladheidssituaties waarbij het logisch is om zout van tevoren op een droge weg te strooien.
Sneeuw op komst
Bij verwachtte sneeuwval is het heel nuttig om alvast zout op de wegen te hebben. Bij wat lichte sneeuw wordt gladheid hierdoor voorkomen. In het geval van flinke sneeuwval worden wegen gewoon wit, maar helpt het zout ook. Zonder zout vormt door auto’s platgereden sneeuw een spekgladde ijslaag. Met zout verandert de sneeuw als er auto’s overheen rijden in een blubberige smurrie die beduidend minder glad is dan een ijslaag.
Gladheid door condensatie van vocht
Ook als geen neerslag wordt verwacht wordt soms zout op wegen gestrooid. Tijdens een nacht met brede opklaringen kunnen wegen flink afkoelen. Net als bij dauw of rijp op bijvoorbeeld gras kan waterdamp vanuit de lucht neerslaan (condenseren) op de koude weg en bevriezen als de temperatuur van de weg lager is dan 0 graden. Als dit wordt verwacht wordt vaak tijdens de eerste helft van de avond al gestrooid.
Opslag strooizout in Wolfheze (tussen Ede en Arnhem)
Lees meer over verschillende soorten gladheid.
Bruggen en op- en afritten
Soms rijd je achter een strooiwagen die slechts af en toe strooit. Dit is vaak het geval als gladheid door condensatie wordt verwacht. Deze vorm van gladheid kan het gemakkelijkst ontstaan op wegen die sneller afkoelen, zoals bruggen en op- en afritten. Op sommige avonden of nachten worden alleen deze stukken wegdek voorzien van zout.
Kan je binnenkort strooiauto’s op de wegen verwachten? Lees het actuele weerbericht.
Vind je dit soort artikelen interessant? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief!
Foto’s: ANP