weeronline

Deze invloed heeft het weer op het bereik van een elektrische auto

24 januari 2022, 16:01

Weer en verkeer
Elektrische auto aan laadpaal in Amsterdam

In discussies over elektrisch rijden komt het bereik steevast naar voren en het weer heeft daar best veel invloed op. Misschien denk jij er wel over na om er één aan te schaffen, of heb je zelfs al een elektrische auto. Wij hebben precies voor je uitgezocht wat de invloed van het weer op het bereik van een elektrische auto is en waar jij op moet letten.

Elektrische auto’s zijn er tegenwoordig in alle soorten, maten en specificaties, maar ze hebben één ding gemeen: de temperatuur bepaalt hoever je ermee komt. Je haalt het meeste bereik uit je elektrische auto bij een temperatuur tussen 20 en 25 graden. Bij elke graad dat het kouder is, kom je al gauw kilometers minder ver. Ook wanneer het heet is, daalt je bereik, maar dit effect is veel minder groot dan bij kou.

Accutest

We hebben de proef op de som genomen met een Renault Zoe uit 2017. Dat is een kleine en relatief betaalbare elektrische auto met een accupakket van 41 kWh. Met veel snelwegkilometers kwamen we in de zomer ongeveer 260 kilometer ver. Tijdens de koude week in februari 2021 haalden we bij -5 graden nog maar net 200 kilometer. Dat is 23% minder ver dan wanneer het 20 graden is.

Renault Zoe 2017 blauwe uitvoering
Renault Zoe 2017 blauwe uitvoering

Een Renault Zoe uit 2017. Foto: AdobeStock / bilanol

Dat je bij kou minder ver komt, heeft met de chemie van een accu te maken. Ook de kachel in je auto verkleint je bereik. Hoe kouder het is, hoe warmer je stookt en hoe meer energie dat kost. Bij een auto met verbrandingsmotor wordt warmte die vrijkomt bij verbranding gebruikt voor het verwarmen van je auto. Bij een elektrische auto is dat anders. Een elektromotor is heel efficiënt en produceert nauwelijks warmte. Daardoor verwarmt een elektrische auto zichzelf met een elektrische kachel of warmtepomp en dat kost veel meer energie.

Invloed van wind en regen

Niet alleen de temperatuur bepaalt hoe ver je komt, ook wind en regen hebben invloed. Als fietser weet je hoe vervelend tegenwind is en hoeveel meer energie het kost om tegen de wind in de beuken. Bij een elektrische auto is dat niet anders. Rij je de hele weg met wind tegen, dan kan dat zo enkele tientallen kilometers van je actieradius kosten. Regen kan er dan weer voor zorgen dat je accu afkoelt, met een lager bereik als gevolg.

Tesla aan het laden in de regen
Tesla aan het laden in de regen

Foto: AdobeStock / Mitch Stark

Andere factoren

Misschien nog wel belangrijker dan het weer is je rijstijl op het bereik. Ben je een assertieve rijder, trek je hard op en rem je stevig af, dan is je verbruik groter. Door rustig te rijden en gedoseerd te remmen kun je energie terugwinnen, net als bij een hybride auto. En nog belangrijker: hoe hard rijd je? Als voorbeeld nemen we een rit van 60 kilometer, waarbij je op de geijkte tijdstippen over een afstand van 20 kilometer 130 kilometer per uur mag. Wanneer we op dat traject 130 reden, was ons verbruik 5% groter dan bij 100 kilometer per uur.

Dit is allemaal overigens niet anders dan bij een auto die op fossiele brandstof rijdt. Het enige verschil is dat je met een elektrische auto meer massa meetorst, er zit immers een zware accu in. Daardoor zijn de verschillen net iets groter. Daarnaast valt het meer op dat je minder ver komt, doordat de actieradius van een elektrische auto over het algemeen kleiner is dan een op benzine of diesel. Daardoor ben je namelijk veel meer bezig met of je het wel redt om op je bestemming aan te komen.

Kia EV6 aan snellader
Kia EV6 aan snellader

Een Kia EV6 is een hypermoderne elektrische auto die goed met de weersomstandigheden om kan gaan. Foto: AdobeStock / Mike Mareen

Moderne elektrische auto’s

De techniek staat niet stil en moderne elektrische auto’s hebben manieren om de weersinvloeden op de actieradius te verkleinen. Dat doen ze door een zogenaamd geconditioneerd accupakket. Hierbij wordt de accu verwarmd of gekoeld. Ook dat kost energie en dus bereik, maar wel minder dan zonder conditionering.

Conclusie

De temperatuur heeft de grootste invloed op het bereik van een elektrische auto. Bij lage temperaturen kan dat bijna 25% schelen. Ook wind en regen hebben effect op de actieradius. Daarnaast spelen rijstijl en snelheid een grote rol, maar die zijn natuurlijk niet of nauwelijks weersafhankelijk.

Hoofdfoto: AdobeStock / malajscy

Yannick Damen

Yannick Damen

Meteoroloog

Weernieuws-onderwerpen

Kies een onderwerp om meer te weten te komen over het weer…

Nieuwsoverzicht

Weeronline nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de leukste nieuwtjes en weetjes over het weer

Gratis inschrijven