Het is winter en de temperatuur is flink gedaald. Mensen met een elektrische auto kunnen daar last van hebben, omdat lage temperaturen invloed hebben op het bereik van de accu. Met deze tips haal je het meeste uit je EV in de winter.
Volgens de ANWB voelt jouw elektrische auto zich het vitaalst bij een temperatuur rond de 21 graden. Maar als het kwik onder nul duikt kan het zomaar gebeuren dat een EV met een bereik van 350 kilometer terugzakt naar nog maar 250 kilometer. Hier zijn verschillende oorzaken voor.
In de eerste plaats is de kans groot dat je bij kou veel meer energie gebruikt om je auto te verwarmen en ramen ijsvrij te maken. Ten tweede werken chemische processen in batterijen langzamer en minder effectief als het koud is. Tegenwoordig zijn veel moderne elektrische auto’s wel uitgerust met een geconditioneerd accupakket. Met een klein beetje energie zorgt dit ervoor dat een accu op de juiste temperatuur komt om zo de actieradius te verbeteren.
Daarnaast zijn er ook een paar dingen waar je als EV-rijder op kunt letten om het bereik van de accu in de winter zo hoog mogelijk wilt houden. Acht tips:
Niet snelladen
Opladen onder lagere temperaturen gaat langzamer dan normaal. Lithiumionen vinden minder gemakkelijk hun weg door de batterij en kunnen zelfs in metallische vorm ophopen. Dit proces heet lithium plating. Dit fenomeen wordt versterkt in het geval van snelladen. Bij extreme kou kun je snelladers dus beter even overslaan.
Warm opladen
Als je wel graag wil snelladen, dan kun je dat het beste doen als de auto vooraf al enigszins verwarmd is, bijvoorbeeld als je er net nog even in gereden hebt. Een andere optie is om de snelladers op te zoeken die zich binnen in garages bevinden waar de temperatuur iets hoger is dan buiten.
Binnen parkeren
Wat dat betreft, is het in de winter het beste voor de batterij om je auto zo vaak mogelijk binnen te houden. Dit zal voor lang niet iedereen altijd mogelijk zijn. Maar mocht je bij een hotel of kantoor kunnen kiezen tussen een buiten- of binnenplek, kies dan voor de laatste.
Verwarm je auto voor het rijden
Misschien contra-intuïtief, maar voor de batterij is het beter als je de auto voor het rijden even voorverwarmt. Op deze manier krijgt je batterij de kans om rustig op te starten, in plaats van dat deze gelijk moet presteren om te rijden. Veel EV’s kun je tegenwoordig van buitenaf met een app aansturen. Verwarm je auto dus even voor. Wel zo comfortabel voor jezelf en de batterij.
Verwarm met mate
Wellicht een inkoppertje, maar wees zuinig met de warmte. Als je in een ijskoude auto stapt, is de verleiding groot om de verwarming gelijk volle bak aan te zetten. Logischerwijs slurp je zo de batterij sneller leeg. Des te meer reden om de auto dus even voor te verwarmen, zodat je van die verwarmingsknop afblijft als je eenmaal zit.
Maak minder gebruik van regeneratief remmen bij gladheid
Deze tip is meer gericht op veiligheid dan op het vergroten van bereik. Elektrische auto’s kunnen energie winnen door regeneratief te remmen. De kinetische energie die wordt opgewekt vindt zijn weg terug naar de batterij. Maar in de winter, en specifiek op gladde wegen, kan remmen voor gevaarlijke situaties zorgen in de vorm van slippen. Pas dus op met remmen door het gaspedaal geleidelijk los te laten, of zet regeneratief remmen uit bij extreme gladheid.
Gebruik eco-modus
De eco-modus zorgt er gedurende alle seizoenen voor dat de auto zuiniger rijdt. Zo zul je langzamer optrekken, zelfs als je het gaspedaal volledig intrapt. Ook zal de eco-modus de intensiteit van je verwarming beperken wat de batterij ten goede komt. Ligt er ijzel en is het flink glad op de weg, dan zullen de instellingen van de eco-modus er bovendien voor zorgen dat je auto veiliger rijdt.
Neem winterbanden
Als het kouder wordt dan 7 graden en dat voor langere tijd zo blijft, wordt aangeraden om winterbanden te monteren. Bij elektrische auto’s kan dit extra belangrijk zijn. EV’s zijn namelijk in de regel zwaarder dan gewone auto’s, waardoor slipgevaar eerder op de loer ligt. Daarom zijn winterbanden de veilige keus. Ook dragen winterbanden bij aan extra grip en dus minder vermogensverlies.
Bron: Change Inc.